Jumaat, 9 November 2012

Platform Bersuara Belia



Malaysia adalah sebuah negara yang berbilang kaum. Belia merupakan populasi yang paling besar di Malaysia. Jumlah populasi belia di negara ini mencecah 12 juta iaitu 42.8 peratus daripada 28 juta penduduk. Kewujudan belia telah membentuk satu sinergi yang mampu mencorak landskap sosioekonomi dan politik negara. Adakah belia Malaysia mempunyai kebebasan untuk bersuara?  Masalah hak asasi manusia yang paling ketara adalah sekatan ke atas kebebasan bersuara, berhimpun, berpersatuan dan pengekalan undang-undang yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan. Di manakah platform untuk belia bersuara?
     Dalam era kecanggihan teknologi dan maklumat (ICT) belia suka menyuarakan pendapat mereka dengan sesuka hati contohnya tentang isu pemansuhan AUKU melalui Perkhidmatan Pesanan Ringkas (SMS), facebook, twitter, blog, youtube dan lain-lain. Kadang-kala memberi pendapat atau komen dengan tidak berfikir secara menyeluruh melalui teknologi komunikasi akan membawa akibat yang teruk. Hal ini disebabkan kelajuan pemindahan informasi adalah sangat pantas pada zaman globalisasi ini.  
     Dulu, kebebasan bersuara belia yang berusia 25 tahun ke bawah yang sedang belajar di universiti ataupun kolej telah disekat oleh Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU). Pada masa itu, tindakan demontrasi aman yang dituntut oleh pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di PWTC menjadi salah satu isu yang terhangat dan menyebar luas dalam facebook dan berita tersebut masih tertera dalam ingatan orang ramai. Kini, pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang terbaru ialah membolehkan mahasiswa berpartisipasi dalam politik. Tindakan tersebut telah menunjukkan peningkatkan pengiktirafan suara belia di Malaysia.  
 Parlimen Belia
Demonstrasi



     Menurut Mohamed Maliki Mohamed Raplee yang merupakan penulis berkelulusan Sarjana Pendidikan (Bimbingan dan Kaunseling) USM, Parlimen Belia Malaysia yang akan mengumpulkan individu belia yang berusia 25 tahun ke bawah dengan mewakili 222 kawasan Parlimen pasti akan mencipta sejarah sebagai platform belia untuk menyuarakan pandangan mereka terhadap isu semasa secara langsung. Justeru,  suara orang muda (termasuk mahasiswa) tidak didengari oleh pihak tertentu merupakan satu dakwaan yang melulu oleh sesetengah individu yang tidak mempunyai kesabaran dan ketahanan dalam memperjuangkan idealismenya.
     Pada asasnya, kerajaan merupakan intensiti maklumat (Fletcher & Foy, 1994), dan peningkatan besar dalam intensiti maklumat negara bangsa merupakan salah satu penanda pentadbiran dalam era moden (Giddens, 1984).  Government are inherently information intense (Fletcher & Foy, 1994), and a vast increase in the information intensity of the nation-state is one of the demarkers of governance in the modern era (Giddens, 1984). Berdasarkan berita internet Sinar Harian, pendidikan politik perlu diwujudkan dalam sistem pendidikan. Contohnya, di sekolah menengah, dengan mengadakan pilihan raya untuk memilih lembaga pengawas. Di IPT, dengan membenarkan mahasiswa menguruskan pilihan raya kampus sendiri. Di samping itu, suara belia perlu ditingkatkan dalam proses membuat keputusan. Justeru, pewakilan dalam Parlimen Belia perlu dilantik Ahli Dewan Negara dan Pihak Berkuasa Tempatan.
     Parlimen Belia merupakan salah satu platform yang baik bagi belia untuk menyuarakan pendapat mereka. Selain itu, Datuk Rosnah Abd Rashid Shirlin juga pernah berkata bahawa semua pihak menghormati hak mahasiswa bersuara dan pihak kerajaan sentiasa memberi ruang kepada mahasiswa untuk menyatakan pendapat dan pandangan mereka melalui saluran yang betul seperti konvensyen, dialog, debat terbuka, forum dan seminar.
     Sebagai kesimpulan, teknologi komunikasi merupakan salah satu saluran yang baik untuk berkomunikasi tetapi tidak semestinya ialah satu platform yang baik untuk menyuarakan pendapat belia. Sebagai warganegara Malaysia, belia bertangungjawab untuk menjaga keselamatan negera dengan menggunakan platform yang betul dan tepat untuk menyuarakan pendapat. 



Sumber:
Braman, S (2004). “Technology”. The Sage Handbook of Media Studies.(Penyunting) Downing, J; McQuail, D; Schlesinger, P. & Wartella,E. Sage Publication, Thousand Oaks, London, New Delhi.

Tham Chin Hui

Penggunaan Internet Dalam Kalangan Belia



       Pada abad ke -21 yang canggih sering dikenali sebagai abad teknologi kerana munculnya pelbagai teknologi baru dan sofistikated yang telah banyak memberikan manfaat kepada masyarakat terutama golongan belia dan bidang komunikasi. Internet merupakan salah satu teknologi komunikasi yang terbaru dan merupakan signifikan dalam kalangan mdia baru. Istilah-istilah seperti ‘cyberspace’, ‘virtual world’, ‘network society’ dan ‘information superhighway’ selalu digunakan untuk merujuk kepada media baru terutamnya Internet.(Flew,T. 2005)
            Salah satu ciri yang dimiliki oleh Internet ialah kebebasan dan wujudnya kawalan peribadi. Kebaikan dari segi ciri ini ialah pengguna mempunyai kebebasan untuk akses ke Internet yang menyediakan pelbagai jenis informasi dan berhak untuk menolak  informasi yang tidak diingini.(Flew,T. 2005). Selain itu, Internet juga berperanan sebagai platform  untuk penggunanya memberikan pandangan terhadap sesuatu isu. Golongan belia merupakan populasi yang selalu menggunakan Internet untuk meluahkan perasaan dan fikiran mereka terhadap sesuatu isu.
            Salah satu contoh yang dapat membuktikan golongan belia suka menggunakan Internet untuk meluahkan suara diri ialah seorang lelaki yang bernama WeeMeng Chee. Pemuda ini telah terkenal akibat mengubah lirik lagu kebangsaan Malaysia dan menyanyikan lagu tersebut dalam versi baru. Lagu klip video tersebut telah dimuat naik dalam Youtube yang seterusnya telah menimbulkan kontroversi yang besar dalam masyarakat akibat kadar layari yang tinggi. Hal ini kerana terdapat pihak yang menyokong perbuatan belia ini manakala juga terdapat golongan seperti wakil rakyat, masyarakat Melayu yang membantahkan perbuatan tersebut sehingga ada pihak yang ingin beliau ditahan di bawah ISA malah ada yang ingin beliau dihalau keluar dari Malaysia. (Chen, Malaysia Kini, 2007)
            Dari perisiwa atas, kita mendapati sesuatu perkara mempunyai beberapa sudut berbeza. Kes tersebut telah membuktikan Internet memang telah memberikan peluang kepada Wee Meng Chee untuk meluahkan suara diri dan pandangan beliau terhadap keadaan yang wujud di Malaysia. Pada sudut Wee Meng Chee, Internet telah membawa kebaikan kepada dia kerana dapat menyebarkan mesej klip video kepada masyarakat sedangkan media perdana arus yang dikawal oleh akta-akta atau dimiliki oleh kerajaan tidak akan memberikan peluang kepada beliau untuk menghantarkan mesej klip video tersebut kepada khalayak ramai. Manakala kes sebegini telah membawa keburukan kepada pihak kerajaan kerana klip video tersebut sedikit sebanyak telah menjejaskan reputasi dan imej Malaysia pada tahap antarabangsa.
            Setelah kes ini dilaporkan oleh media terdapat pandangan yang berbeza terhadap isu ini. Terdapat sesetengah orang rasa klip video tersebut memang telah memaparkan realiti yang telah berlaku dalam Malaysia. Tetapi persoalan yang perlu kita fikirkan ialah adakah sesuai untuk mengubah lirik lagu kebangsaan sedangkan ia merupakan simbol kenegaraan yang penting. Sebenarnya seseorang ingin meluahkan pandangan diri terhadap sesuatu isu masih ada banyak cara yang lain selain dariapda mengubah lirik lagu kebangsaan. Tidak dapat dinafikan sesuatu isu yang disebarkan melalui Internet mudah menarik perhatian orang ramai terhadap isu tersebut tetapi pernahkah kita fikir sama ada perbuatan tersebut dapat membantu menyelesaikan masalah yang telah wujud atau hanya membawa kesan yang sebaliknya terhadap seseorang.
            Dari kes Wee Meng Chee telah membuktikan perbuatan beliau telah menimbulkan  masalah kepada dirinya. Antaranya termasuk keselamatan beliau dan ahli keluarganya telah terancam kerana ada yang mengancam nak membunuh dan membakar ruamh dia. (Chen, Malaysia Kini, 2007)
            Kes Wee Meng Chee juga telah memaparkan satu persoalan yang patut kita fikirkan iaitu mengapakah semakin ramai orang terutamanya golongan belia suka memberikan pandangan mereka melalui penggunaan Internet. Adakah ini sekadar  kerana penggunaan Internet mudah dan murah atau disebabkan oleh undang-undang dan peraturan media yang wujud di Malaysia telah mengehadkan masyarakat untuk memberikan pandangan mereka yang seterusnya menyebabkan mereka memilih Internet yang mempunyai kebebasan yang lebih tinggi.
            Sebagai kesimpulan, teknologi memang telah memberikan banyak kebaikan kepada masyarakat tetapi jikalau ia telah dikawal oleh kerajaan dengan undang-undang dan peraturan yang dilaksanakan apakah makna walaupun ia semakin canggih dan mudah digunakan? Undang-undang dan peraturan yang digunakan untuk mengawal media akan menghancurkan peluang dan keupayaan generasi muda mendapatkan maklumat di dalam proses pembesaran mereka yang seterusnya menyekatkan daya pemikiran golongan belia.(Nota Prof Ramli).   Walau bagaimanapun, golongan belia juga perlu menggunakan teknologi dengan cermat demi mengelakkan masalah yang tidak diperlukan.     

Leong Tan Ling

               Flew, T. (2005), New media : an introduction. Cambridge : Oxford University Press
              




           

Jumaat, 2 November 2012

“Just Google it”



When we talk about the way of getting information in this era, youth will tell you to “just Google it”.  There is lots of information that we can get just from our fingertip because there are billions of Google search result in just a second.

The amount of digital data available on the Web every day reaches record of mind-boggling proportions – now more than a zettabyte (10²¹bytes) (Ann Blair, 2010)

Information overload can be a simple notion as receiving too much information.

"Information overload occurs when the volume of the information supply exceed the limited human information processing capacity. Dysfunctional effects such as stress or confusion are the result." (Jacoby et al. 1974, Malhotra, 1982 & Meyer, 1998)

"Information overload occurs when the decision maker estimates to have to handle more information that he / she can efficiently use." (Abdel-Khalik, 1973, Iselin, 1993, O’Reilly, 1980, Haksever & Fisher, 1996)

Indeed, information overload can lead to dependency of youth toward technologies. There are scholars who support that information overload has its dark side.

"Yes, overload creates problems, but it has also inspired important solution – methods of selecting, summarizing, sorting and storing first devised centuries ago and that still work today, as well as new ones no doubt forthcoming." (Ann Blair,2010)

"Many of our technologies will no doubt rapidly seem obsolete, but, we can hope, not human attention and judgment, which should continue to be central components of thoughtful information management." (Ann Blair, 2010)

From the paragraph above, Ann Blair mentioned that human judgment will not soon be supplanted by computer. Technology can both help and hurt the process of learning good thinking skill. (Harry Keller, 2010)

"The burden of a heavy information load will confuse the individual; affect his ability to set prior information harder to recall." (Schick et al., 1990)

But there are also scholars who disagree with this where by information overload can help us to learn the better way of organize information that we get.

"Information sharing could also fit under the recently developed term ‘information logistics’ and Chaffe’s(2011) defined this as the process of acquiring, maintaining, transporting and compiling information within and among entities’ is used." (Aron Chibba & Jonas Rundquist, 2009)

Information overload can help us to learn about managing information well but it didn't concern about context in the third world countries or developing countries for example in Malaysia. This is because information is dominated by the first world countries like United State. We are accepting information blindly without question our self the meaning behind the information or the history of the information. Information never originates in a void. 

Bill Kovach & Tom Rosenstiel (2010) tells us that it is important, as we try to navigate our new world, not to be naive. We should take a breath and look back as well as look forward.
Information overload is not a new issue whereby information overload started when printing invests.

"But actually information overload has very deep roots: signs of information overload were present already in the accumulation of manuscript texts in pre- modern culture and were further accelerated by the introduction of printing." (Ann Blair, 2011)

"As long as the centuries continue to unfold, the number of book will grow continually, and one can predict that a time will come when it will be almost as difficult to learn anything from book as from the direct study of the whole universe." (Daniel Rosenberg, 2003)

Besides, information overload has started early, technologies nowadays contribute to information overload. This is because Simon P. Anderson & André de Palma (2012) mentioned that lower communication costs are one obvious cause of a surfeit of information; spam email is an everyday manifestation of the problem.

These are the question we should ask before believing in certain information:
How do we differentiate the truth?  There is information from different sources and what are the reliable sources? Are the reliable sources having the correct message? Did we criticize all information that we get or do we just accept the information blindly?

Yes, we can get whatever information we need, but there is information which needs us to think critically about the context and content before using it blindly.



Written by,
Foong Siew Dien